OBAVIJEST
Autor: Maja Lalić, 14. 9. 2020. 10:36
DANI OTVORENIH VRATA
U ŠKOLSKOJ GODINI 2020./2021.
Dani otvorenih vrata, individualne informacije za roditelje s učiteljima te roditeljski sastanci održavat će se isključivo ONLINE (Sastanci u Teamsu ili telefonski pozivi).
Dok epidemiološke mjere to ne dozvole, roditelji ne smiju ulaziti u prostor škole.
Hvala na razumijevanju.
[više]Filmić
Autor: Jelena Paić, 3. 12. 2020. 15:11
The Present (Dar), filmić o osobama s invaliditetom
The Present from Jacob Frey on Vimeo.
[više]
Poremećaji izgovora
Izgovorne teškoće su najučestaliji i najuočljiviji govorni poremećaj (brzo uočavamo kad netko neispravno izgovara glasove) i pripadaju skupini dislalija. Osim toga, one su u cijeloj govornoj patologiji prateći simptom.
Dislalija je poremećaj u govoru koji obuhvaća:
a) izgovorne poteškoće,
b) nesigurnu predodžbu glasovne strukture riječi
IZGOVORNE TEŠKOĆE
1.IZOSTAVLJANJE GLASOVA U RIJEČI(omisija)
Pojava u govornom razvoju je normalna i uobičajena za djecu niže kronološke dobi (do otprilike treće godine).
Riječ je o tzv. nečujnoj realizaciji glasa (plavo=p_avo,malo=ma_o,more=mo_e…)
2. ZAMJENA GLASA DRUGIM GLASOM(supstitucija)
Pojava koja prazi također normalan govorni razvoj do četvrte godine.Djeca najčešće izgovorno teži glas zamjenjuju izgovorno lakšim glasom koji su već svladala.
(plavo=pjavo, more=mole,žaba=zaba…)
ISKRIVLJEN IZGOVOR GLASOVA(distorzija)
Dijete ne stvara glas na način i na mjestu gdje treba, te on zvukovno nije u skladu sa standardnim izgovorom.
DOB DO KOJE SE TOLERIRA NEISPRAVAN IZGOVOR GLASOVA
A, E, I, O, U ………………………do 3 godine
P, T, K, B, D, G, F, H ………………do 3 godine
M, N, L, V, J…...................................do 3 godine
NJ………zamjena s n ………………do 3,5 godina
LJ……….zamjena s l……………….do 4 godine
R………iskrivljen izgovor………….do 4 godine
SZC…….iskrivljen izgovor…………do 4 godine
Š, Ž, Č, Ć, DŽ, Đ…………………….do 5,5 godina
Disleksija
Riječ disleksija nastala je iz grčke riječi "dys" (što znači slab, loš, neprimjeren) i riječi "lexsis" (jezik, riječi).
Disleksija je, prema definiciji Orton Dyslexia Society, jedna od nekoliko teškoća u učenju. To je jezično utemeljen poremećaj konstitucijskog podrijetla koji obilježavaju teškoće u kodiranju pojedinih riječi, a koje obično odražavaju nedostatne sposobnosti fonološke obrade. Teškoće u dekodiranju pojedinih riječi su neočekivane s obzirom na dob i ostale kognitivne i akademske sposobnosti; one nisu rezultat općih razvojnih ili senzoričkih teškoća. Disleksija se očituje različitim teškoćama u različitim oblicima jezika, često uključujući uz probleme čitanja i ozbiljne probleme u stjecanju vještine pisanja. (Orton Dyslexia Society Research Comittee,1996.)
Termin disleksija prvi je opisao Pringle Morgan 196. godine kad je poteškoće u učenju čitanja kod jednog dječaka opisao kao "poteškoće sa slovima i riječima".
Novije definicije kažu da je disleksija poremećaj u usvajanju čitanja, unatoč urednoj inteligenciji, urednim senzornim sposobnostima i odgovarajućem poučavanju (Grubin, 2002.).
Prema klasifikaciji DSM-IV (dijagnostički i statistički priručnik mentalnih poremećaja Američkog psihijatrijskog udruženja), postoje tri vrste poremećaja u učenju: poremećaji čitanja,pisanja i računanja.
Ti poremećaji mogu se javiti izolirano, svaki za sebe, ili udruženo. Najčešće su udruženi poremećaji u učenju čitanja i pisanja. Pisanje je kompleksnija vještina od čitanja pa su i poremećaji pisanja češći.
Kako prepoznati disleksiju?
Djeca s disleksijom pri čitanju mijenjaju redoslijed slova ili slogova u riječi, zamjenjuju ili izostavljaju neka slova, mijenjaju, dodaju ili izostavljaju pojedine riječi. Disleksična djeca opisuju da im se pri čitanju riječi okreću u različitim smjerovima, da slova „igraju”, da ne mogu uhvatiti red, ili da se rečenice stapaju. Rukopis im je često neuredan i nerazumljiv, dolazi do izostavljanja i zamjene pojedinih slova i slogova i teškoća pri izražavanju misli u pisanom obliku. Disleksično dijete je često dezorijentirano u vremenu i prostoru i ne može točno odrediti vremenski slijed događanja. Zavisno od oblika i nivoa disleksije, dijete može imati sve ili samo neke od navedenih simptoma.
Dio njih može se javiti i kod određenog broja djece koja nemaju disleksiju, što često zbunjuje roditelje i nastavnike. Međutim, simptomi kod djece s disleksijom su brojniji, jače izraženi i dugo traju.
Zato je važno razlikovati djecu koja imaju prolazne teškoće u čitanju i pisanju, djecu koja imaju trajne teškoće (disleksija) i djecu koja imaju teškoće u okviru opće smanjenih sposobnosti. Svakoj od navedenih grupa treba pristupiti na prilagođen način. Disleksiju, kao specifičnu poteškoću u učenju čitanja, treba jasno razlikovati od drugih poteškoća u učenju koje mogu biti posljedica ADD (poremećaj nedostatka pažnje) ili ADHD poremećaja (poremećaj nedostatka pažnje s hiperaktivnošću), sniženih kognitivnih sposobnosti, oštećenja vida i sluha ili jakog zaostajanja u razvoju govora.
Poremećaj nedostatka pažnje sa ili bez hiperaktivnosti u velikom se broju slučajeva javlja zajedno s disleksijom, što kliničku sliku čini složenijom i dodatno otežava iznalaženje pogodnih strategija pomoći, te produžava vrijeme potrebno za usvajanje vještine čitanja.
Isto tako, disleksiju treba razlikovati od uobičajenih poteškoća koje djeca početkom školovanja imaju u čitanju i pisanju.
Uzroci disleksije
v Primijećeno je da se često javlja u pojedinim obiteljima te se smatra nasljednom, ne kao bolest nego kao stanje. Zbog toga su važni podaci o obiteljskoj anamnezi i eventualnom postojanju disleksije kod drugih članova obitelji. Disleksija je češća kod dječaka nego kod djevojčica. Nešto je češća i kod ljevorukih osoba nego kod dešnjaka.
v Većina stručnjaka slaže se da je glavni uzrok disleksije zamjena funkcija lijeve i desne moždane polovine. Za jezičke funkcije mozga, dakle, i za čitanje i pisanje, zadužena je lijeva moždana polovina koja se još naziva analitička. Kod disleksičara zbog kašnjenja razvoja lijeve polovine jezičke funkcije preuzima desna. Kako desna polovina vrši funkcije sinteze vizualnog i auditivnog tipa, pojavljuju se teškoće pri analizi riječi, a to objašnjava zbog čega disleksičari misle na neverbalan ili vizualan način.
SIMPTOMI DISLEKSIJE U ŠKOLSKE DJECE
Specifične teškoće vezane uz čitanje
teškoće povezivanja grafema s fonemom (slovo- glas)
Teškoće u povezivanju glasova i slogova u riječi
Strukturalne pogreške – premještanje ili umetanje ( vrata – trava, novi – vino )
Zamjene grafičkih istih slova ( b-d, b-p, m-n, n-u, a-e, s-z , š-ž, dobar- bodar, bebica- dedica, bili-pili, nema-mene )
Zamjena fonetski istih slova (d-t, g-k, b-p ,z-s, drži-trži, brati- prati, grije-krije)
Zamjena slogova ( on-no, ej-je, mi-im, od-do )ž
Zamjene riječi-pogađanjem (mračni-mačka, dobar-obad)
Dodavanje slova i slogova (brada-dabar, mrkva- markva, brod-borod)
Izostavljanje slova i slogova ( lopta-lota, glava-gava, torpedo-tordo )
• Izostavljanje slova i slogova ( lopta-lota, glava-gava, torpedo-tordo )
– dodavanje slova i slogova (brada-dabar, mrkva- markva, brod-borod)
• Ponavljanje dijelova riječi ( nasmijanini, ramemena)
• Teškoće u praćenju slovnog ili brojčanog niza ( slon-soln, 12-21)
• Teškoće u slijedu pravca čitanja ( gore-dolje, lijevo-desno )
• Vraćanje na već pročitani red, izostavljanje riječi i cijelih redova
• Čitanje jedne riječi na nekoliko pogrešnih načina
Posljedice disleksije
v Posljedice disleksije za dijete mogu biti razorne, osobito ako se ona na vrijeme ne prepozna, dijagnosticira i pravilno ne tretira. Nesposobnost djeteta da svlada tečno čitanje, što je osnovna zadaća u početku školovanja, nailazi na nerazumijevanje okoline i netolerantnost. Dijete se etiketira kao lijeno, neinteligentno pa i zločesto, gubi samopouzdanje te stvara sliku o sebi kao o neuspješnoj osobi. To također utječe i na obitelj djeteta.
Školskom djetetu je važno na njemu razumljiv način objasniti prirodu problema, usporediti učenje čitanja s učenjem svake druge vještine (učenjem plivanja, tenisa...), istaknuti njegove dobre strane i sposobnosti. Dobro je i navesti mu primjere poznatih ljudi – znanstvenika, glumaca ili sportaša koji su imali slične probleme a poslije su napravili sjajne karijere.
Disleksija je, nažalost, dugotrajni problem. Dijete će uz adekvatnu pomoć svladati čitanje i pisanje, može steći i akademsko obrazovanje, ali neki od simptoma disleksije ostat će prisutni cijeli život. Učenje čitanja i pisanja olakšat će rano prepoznavanje problema, rana dijagnostika, pružanje ciljane i pravovremene pomoći djetetu.
Disleksija - sindrom iza kojeg su često skriveni pravi mali genijalci
Disleksija se javlja u najranijem djetinjstvu i obično se otkriva u ranom školskom dobu, kada dijete počinje savladavati vještinu čitanja i pisanja. Disleksična djeca su prosječne ili natprosječne inteligencije, izrazito kreativna, s razvijenim posebnim, vizualnim, stilom mišljenja. Razlikuju se oblici i nivoi disleksije, a pravovremeno otkrivanje, podrška okoline i terapija mogu je ublažiti.
Od poznatih ličnosti, disleksiju su imali:
Albert Einstein, Tomas Edison, Leonardo da Vinci, Pablo Picasso, Walt Desney, Agatha Cristi i John Lennon.

« Siječanj 2021 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Zahtjev za ispis iz izbornog predmeta .docx
Zahtjev za prestanak koristenja SK.MARENDE.docx
Zahtjev za ispis iz PRODUZENOG BORAVKA.docx
Zahtjev nostrifikacija.docx
Zahtjev za pristup informacijama.doc
Zahtjev roditelja za upis djeteta izvan upisnog podrucja.docx
Obrazac-zamolbe-roditelja-za-opravdanje-izostanka-ucenika-s-nastave.doc
OBRAZAC opravdanje izostanka ucenika POVRATAK U SKOLU.docx
Upisnica u wordu 2019-2020.docx
ISPISNICA iz OS Marije i Line Umag 2020.docx
1. razred.xlsx
2. razred.xlsx
3. razred.xlsx
4. razred.xlsx
5. razred.xlsx
6. razred.xlsx
7. razred.xlsx
8. razred.xlsx
Poštovani,
Osnovna škola Marije i Line je u razdoblju od 18. do 26. siječnja 2021. godine objavila natječaje za učitelja/icu slovenskog jezika na određeno nepuno radno vrijeme, učitelja/icu gitare u glazbenom odjelu na neodređeno puno radno vrijeme i spremača/icu na neodređeno puno radno vrijeme.
Ukupno: 2606192
Ovaj mjesec: 3906
Ovaj tjedan: 1081
Danas: 7
Ukupno: 2606192