preskoči na sadržaj

Osnovna škola Marije i Line Umag

Vijesti

Čitanje i pisanje

Autor: Anita Medica, 23. 2. 2018.

Čitanje i pisanje                                                                   

 Prema modelu Ute Frith usvajanje čitanja odvija se u tri faze, a to su:

 

1.Logografska faza- faza koja se javlja prije polaska u školu. Karakterizira je prepoznavanje riječi kao slika odnosno prepoznavanje riječi prema njenim vizualnim obilježjima. Tako će dijete primjerice prepoznati i zapamtiti natpise za Konzum/Ledo sladoled/ Rtl kockicu i slično prema   njihovim simbolima.

2.Alfabetska faza- faza koja se javlja pred polazak u školu. Karakterizira je razumijevanje veze između slova (pisanih simbola) i glasova (govorne reprezentacije) i razvijanje dekodiranja (pretvaranje pisanog simbola u glas).

3. Ortografska faza- faza tečnog čitanja. Čitajući, dijete počinje upamćivati pisane predodžbe čestih riječi  te se više ne mora oslanjati na fonološki put- dekodiranje tijekom čitanja.

 

Pisanje definiramo kao najsloženiju vještinu koja zahtjeva integraciju pažnje, pamćenja, motoričkih vještina te poznavanje jezika na kojem se piše, njegove gramatike, pravopisa i same ortografije (slova).

Disleksija i disgrafija

 

Disleksija je specifična teškoća čitanja koju karakterizira smanjena razina čitanja (točnost, brzina i razumijevanje) obzirom na kronološku dob djeteta, inteligenciju i obrazovanje. Javlja se kod osoba diljem svijeta, bez obzira na kulturu i dob, a zahvaća oko 10% populacije. Kod osoba s poremećajem čitanja glasno čitanje karakterizirano je iskrivljavanjem,
zamjenama ili ispuštanjem slova. I glasno čitanje i čitanje u sebi karakterizirani su sporošću i pogreškama u razumijevanju.

Disgrafija je specifična teškoća pisanja koju karakterizira znatno slabija razina pisanja obzirom na kronološku dob djeteta, inteligenciju i obrazovanje. Očituje se u trajnim i mnogobrojnim gramatičkim pogreškama ili pogreškama s interpunkcijama, slabom organizacijom poglavlja, višestrukim pravopisnim pogreškama te ponekad i izrazito lošim
rukopisom.

 

Preduvjeti za usvajanje čitanja i pisanja

 

Neke od vještina koje je potrebno razviti u vrtićkoj dobi su:

  • interes djeteta za tisak,
  • svijest da se čita s lijeva na desno,
  • svijest da se čita od gore prema dolje,
  • prepoznavanje pojma riječi (npr. pokazivanje zadnje riječi na stranici),
  • pretvaranje djeteta da čita i piše.

 

Pred polazak u školu očekuje se da dijete ima razvijene sljedeće predvještine čitanja i pisanja:

  • slogovna analiza i sinteza,
  • prepoznavanje i produkcija rime,
  • izdvajanje prvog glasa,
  • glasovna analiza i sinteza,
  • prepoznavanje i imenovanje slova.

Upravo su se teškoće u potonjem pokazale kao najprediktivnije za razvoj teškoća čitanja i pisanja. Poteškoće u usvajanju u bilo kojoj od ovih vještina mogu (ali i ne moraju!) biti pokazatelj razvoja specifičnih teškoća čitanja i pisanja.

Karakteristične poteškoća kod djece s disleksijom i disgrafijom

 

Bitna i karakteristična obilježja disleksije u školskoj dobi su:

  • teškoće povezivanja grafema s fonemom (glas – slovo),
  • strukturalne pogreške, premještanje redoslijeda ili umetanja slova ili slogova u riječima (iz-zi, do-od, po-op, mi-im, Ivo-ovi, vino-novi, vrata-trava…),
  • zamjenjivanje sličnih slova (d-b, b-p, m-n, n-u, a-e, beba-deda, bili-pili, brati-prati, grije-krije) i slogova (na-an, on-no, je-ej, mi-im, do-od),
  • izostavljanje slova i slogova (prozor-pozor, davnina-davni…) i dodavanje slova i slogova (oblak-obalak, noj-nojovi…),
  •  pogađanje pri čitanju (potpuno nepravilno pročitane riječi u kojima su dva ili više slova zamijenjena drugima, npr. mračni-mačka, dobar-obad),
  • teškoće u praćenju slovnog ili brojčanog niza (val-lav, 23-32…)
  • teškoće u slijedu pravca čitanja (gore-dolje, lijevo-desno),
  • vraćanje na već pročitani red, preskakanje redova, tj. izostavljanje jednog ili više redova,zrcalno pisanje

 

Rano prepoznavanje teškoća čitanja i pisanja od iznimne je važnosti te je potrebno potražiti stručnu pomoć kako bi se procijenila razina djetetovog čitanja i pisanja .

Stoga, ukoliko sumnjate da Vaše dijete ili učenik ima teškoće u usvajanju čitanja i pisanja, potražite pomoć logopeda.

Literatura:

www.hud.hr

 




''Što se u moru skriva?''

Erasmus+

Potvrde za učenike

 

VAŽNO !  Na poveznici

https://ocjene.skole.hr/login

učenici i roditelji mogu samostalno preuzeti i ispisati e potvrdu o statusu redovitog učenika/ice škole.
Potvrde koje su izdane putem eDnevnika zamjenjuju u potpunosti potvrdu iz škole u svim pravnim poslovima te za izdavanje potvrde više nije potrebno podnositi zahtjev školi.

 

TERMINKO

Svoje dijete za usluge u Službi školske i adolescentne medicine naručiti putem aplikacije Terminko.

Klikom na sličicu otvorit će vam se njihova mrežna stranica.

 

Pomoćnici u nastavi- SKP

E-spomenice
Sigurnost na internetu

Tražilica


Napredno pretraživanje
Traži
 

Popis udžbenika 2024./2025.
Dodatni materijali
Kalendar
« Prosinac 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Prikazani događaji

Školski kalendar

Školski kalendar za školsku godinu 2024./2025.

Akti i dokumenti
GDPR
Natječaji

 

 

 

Trenutno nema raspisanih natječaja za radna mjasta.

Obavijest RADNO VRIJEME sa strankama

 

 

Obavijest o radnom vremenu sa strankama nalazi se u prilogu

Katalog

Novo u knjižnici

Raspored informacija

Dani otvorenih vrata

Brojač posjeta
Ispis statistike od 19. 2. 2011.

Ukupno: 3011996
Ovaj mjesec: 9779
Ovaj tjedan: 2035
Danas: 85
Brojač posjeta
Ispis statistike od 19. 2. 2011.

Ukupno: 3011996
Vrijeme u Umagu
CMS za škole logo
Osnovna škola Marije i Line Umag / Školska 14, HR-52470 Umag / os-marijeiline-umag.skole.hr / ured@os-marijeiline-umag.skole.hr
preskoči na navigaciju